image2
עד שנה הבאה תגיע לירח

כשאני מספר את הסיפור הזה, אפילו לכתבים שמעורים בתחום, חושבים שהשתגעתי. הסיפור על חללית פרטית, של חברת ספינות חלל מסחרית, שתקח תיירים מיליונרים לחלל החל מהשנה הבאה, נשמע לקוח מעולם הפנטזיה או מהזיות, לא כמו משהו שעיתונאים מצפים לקבל בהודעה לעיתונות במייל, קונקרטית, עם  מחירים, תאריכים ופרטים טכניים.

דווקא מהסיבה הזאת,  "וירג`ין גלקטיק", ונציגתה הישראלית "גלקטיק דרימליינס" של אלירון ירון, הן אחד התיקים המעניינים והמאתגרים ביותר של המשרד שלי. אם אתם עדיין קוראים כל משפט פעמיים בסקפטיות - זה אמיתי, וירג`ין גלקטיק, הבייבי החדש של המיליארדר סיר ריצ`רד ברנסון, בעלי קבוצת וירג`ין העולמית (תעופה, סלולר, תיירות, מוסיקה, משקאות קלים ועוד) הולכת ליצור תעשייה חדשה לגמרי - תיירות חלל. מי שלא מאמין יוכל לראות את הכתבות בעיתונים ברביעי - חמישי - שישי, בהם ידווחו הכתבים שנשלחו על ידינו למסיבת העיתונאים שתתקיים מחר בניו יורק, בה ייחשף הדגם הסופי של החללית. אם מישהו רוצה כרטיס (מי לא?), שיכין רק 200,000 דולר, לא כולל מע"מ, וייגש לאלירון ירון.

את אלירון אני מכיר שנים רבות, למעשה מ- 2001, אז הקמנו - הוא, טל ענבר, דודי זוסימן ואנוכי הקטן - את אגודת החלל הישראלית, אח"י. כאיש עסקים ויזם היי טק מוכשר, שהתעניין בחלל מילדות, ירון תמיד חלם לייצג בארץ חברה שתטיס תיירים לחלל. ב-2004, כשברנסון הודיע על הקמתה של וירג`ין גלקטיקס, ההזדמנות נפתחה , והוא הסתער עליה ותפס בשתי ידיים.

יש לי חיבה מיוחדת לתיק הזה, לא רק שכשוחר חלל הוא קרוב לליבי וסקסי, ולא רק בגלל שהוא חלק מעשיית היסטוריה במלוא מובן המילה, אלא גם מאחר והוא מהווה דוגמה לקמפיין יחסי ציבור מתוקתק ומקצועי- והמחמאות הן לא לי במקרה הזה, אלא בעיקר לקרוליין וינסר, מנהלת השיווק העולמית של החברה ואשה שלמדתי להעריך.

הקמפיין  של גלקטיק מצטיין בפשטותו - לא הושקע בו אפילו סנט אחד על פירסום קנוי, כל הקמפיין מתבסס על יחסי ציבור, ובצדק. מנהלי החברה הבינו שהמוצר שלהם כל כך סקסי מבחינה עיתונאית, עד שכמעט אין צורך ב"אסטרטגיה" כדי לחשוף אותו. הם פשוט טסים ממקום למקום ועושים מסיבות עיתונאים,  מצויידים במצגות צבעוניות והדמיות אנימציה מרהיבות, ובכל מדינה חברו למשרד יחסי ציבור מקומי שקבע ריאיונות בטלוויזיה ופמפם אייטמים. זה, בעצם, כל מה שצריך כדי לחשוף את המוצר שלהם לאנושות, בהשקעה כספית אפסית לעומת קמפיין פרסומי עולמי. יום אחרי מסיבת העיתונאים שערכנו כאן בתל אביב לפני שלושה חודשים, התקשרתי בשמחה לקרוליין וינסר כדי לספר לה שקיבלנו לא רק את השער של 7 ימים, אלא גם כתבות ענק בחדשות 1,2, ו- 10. משהו בקול שלה לא התלהב במיוחד, ושאלתי אותה אם הכל בסדר. היא הסבירה לי שהיא כרגע בהודו, אחרי מסיבת עיתונאים שעברה בשידור חי ל- 500 מיליון איש, אז קצת קשה לה להתלהב מה- 3 מיליון שלנו...

מחר, המכונה  השיווקית המשומנת שוב נכנסת לפעולה, ואת ערוצי החדשות בעולם יציפו תמונות החללית, כבר לא הדמייה ממוחשבת אלא דגם בגודל מלא. כל המיליונרים שבילדותם הסתכלו על הכוכבים וחלמו,יבינו שאם תרצו, אין זו אגדה, וחלק מהם ירשמו צ`ק על 200 אלף דולר, ויצטרפו ל- 200 איש ברחבי העולם שכבר עשו זאת בזכות קמפיין יחסי הציבור הקודם. אבל חכו - הבוננזה התקשורתית האמיתית תהיה בהמראה הראשונה....ניפגש בשידור הישיר. לא משנה באיזה ערוץ.